گیاهان و نمادهای آن در ایران باستان از دیدگاه اسطوره ای، تاریخی و ریشه شناختی بر تکیه بر متون باستانی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مه لقا خسروی گشتاسب
- استاد راهنما گلنار قلعه خانی
- سال انتشار 1389
چکیده
بررسی نقش گیاهان در فرهنگ بشری از گذشته های بسیار دور، نشان می دهد که انسان از آغازین روزهای تاریخ خود، همواره با دیده تکریم و تقدیس به درختان می نگریسته و آنها را در شمار ایزدان یا موجودات فراطبیعی می پنداشته است. بخشی از این تکریم نامعمول، ریشه در ماهیت درختان و ویژگی های طبیعی آنها داشته است؛ ویژگی هایی مانند عمر طولانی و زندگی دوباره پس از برگ ریزان خزان و مرگ کاذب زمستانی. انسان نخستین که نمی توانست ریشه این تحولات را دریابد، عنان تخیل خویش را گشود و گیاهان و بویژه برخی درختان را با انبوهی از پیرایه های قدسی آراست. باورهایی که در بالا بدانها اشاره شد، به روزگاران کهنی منتقل گردید که در بررسی های تاریخی از آن با نام دوره هند و اروپایی یاد می شود، زمانی که اقوام هند و اروپایی هنوز مهاجرت بزرگ خود را آغاز نکرده بودند ایرانیان نیز در گذشته های بسیار دور، درختان را سخت تقدیس می کرده اند، باورهایی که ریشه آنها را تا عصر هند و اروپایی می توان پی گرفت. با این حال به سبب عواملی چند، از جمله تعالیم عالی تری که آیین مزدیسنا عرضه می داشت، از این تقدس تا حد بسیاری کاسته شد و احتمالا بخشی از آن به تکریم فوق العاده آب منتقل گشت. با این حال آثار تکریم کهن درختان در اساطیر ایرانیان به خوبی بازتاب یافته است هر چند مقایسه اهمیت نقش درختان در باورهای ایرانیان و دیگر ملل از جمله هندی ها و دیگر هند و اروپایی ها، نشان دهنده این حقیقت است که ایرانیان کمتر از خویشاوندان دور خود در اهمیت درختان مبالغه می کرده اند. بررسی گیاهان در باورهای ایرانیان، و همچنین دیگر ملل، نشان می دهد که بسیاری از ملل قدیمی درختان را پدید آورنده انسان می دانسته اند، خواه به گونه ای مستقل و خواه بنا به اراده خدایان. بنا بر این باور، انسان در نهایت از خاک منشاء می گرفت. بخشی از تقدس درختان را نیز باید در همین عقاید بازجست. برخی از باورهای کهن با تعدیلاتی در روزگار اسلامی نیز ادامه یافت و حتی آثار آن را می توان امروزه نیز به گونه ای باز یافت؛ تکریم درختان کهن و حتی دخیل بستن به آنها که بویژه در برخی نواحی روستایی ایران همچنان ادامه دارد، ریشه به روزگاران کهنی می رساند که در آغاز بدان اشاره شد.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملکارکردهای اسطوره شناختی آب در ایران باستان
عناصر اربعه و به ویژه آب از اصلیترین عناصر طبیعت و از حیاتیترین پدیدههایی است که بشر با آن مواجه شده و ضرورت و اهمیت آن را دریافته است. در ادیان قبل از زرتشت و نیز در دین زرتشت آب همواره مقدس بوده و الههگان و ایزدانی از آن محافظت و مراقبت میکردهاند. بخش قابل توجهی از اسطورههای ادیان باستانی ایران اختصاص به آب دارد. در نظام فرهنگی و زیستی دورههای آغازین حیات، انسان برای شناخت و معرفی پدی...
متن کاملبررسی ریشهشناختی واژه "نماز" با تکیه بر متون ایران باستان
با بررسی ریشهشناختی واژه نماز در ایران و تاریخ کاربرد آن میتوان به اهمیت این فریضه به عنوان فعلی عبادی در میان ایرانیان پی برد. واژه نماز در اصل از ریشه هندو اروپایی nem به معنای تعظیمکردن آمده است. نماز در اوستا به صورت اسم خنثی از ماده nəmah که در اصل از اسم خنثی námas در سنسکریت به معنای تعظیم، کرنش گرفته شده که همراه با ریشه kṛi فعل نماز کردن در مفهوم سر تعظیم فرودآوردن، احترام کردن است....
متن کاملبررسی ریشهشناختی واژه "نماز" با تکیه بر متون ایران باستان
با بررسی ریشهشناختی واژه نماز در ایران و تاریخ کاربرد آن میتوان به اهمیت این فریضه به عنوان فعلی عبادی در میان ایرانیان پی برد. واژه نماز در اصل از ریشه هندو اروپایی nem به معنای تعظیمکردن آمده است. نماز در اوستا به صورت اسم خنثی از ماده nəmah که در اصل از اسم خنثی námas در سنسکریت به معنای تعظیم، کرنش گرفته شده که همراه با ریشه kṛi فعل نماز کردن در مفهوم سر تعظیم فرودآوردن، احترام کردن است....
متن کاملبررسی اسطوره ای – تاریخی« درخت زندگی» در متون ایران باستان و آثار مکشوفه
اقوام ایرانی، مظاهر طبیعی را که مایه شگفتی آن ها بوده، مقدس می پنداشتند و از آنجا که درخت هر سال می میرد و دوباره زنده می شود و میوه می دهد، همواره به عنوان یکی از عناصر مقدس، قابل تکریم بوده است. ایرانیان باستان از دیرزمان بنا به اسطوره ها و روایات تاریخی عنصر درخت را محترم دانسته و گرامی می داشتند و بر این عقیده بودند که «درخت زندگی» نگاهبانانی دارد. همان طور که دیده می شود در زمان معاصر نیز ...
15 صفحه اولThe Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023